!! Live.Love.Laugh !!

Thursday, January 13, 2011

Home » » Tokek digilai pemburu haram

Tokek digilai pemburu haram

Tokek yang menjadi kegilaan pemburu haram di negara ini kerana didakwa mampu merawat pelbagai penyakit

KUALA LUMPUR – Tokek atau gikgo. Apakah sebenarnya keistimewaan haiwan ini sehingga ramai pemburu mahu memiliki haiwan tersebut. Tanpa disedari ramai pemburu haram kini sanggup meredah hutan di Semenanjung bagi mencari tokek.

Tokek didakwa mampu dijual pada harga mencecah puluhan juta ringgit dan paling kurang RM20,000 bagi setiap seekor.

Ekoran kegilaan dengan harga lumayan itu, pemburu haiwan kini mula memberi tumpuan mencari haiwan tersebut di serata hutan.

Dikatakan sebelum nama tokek meniti mulut ke mulut dalam kalangan rakyat negara ini, haiwan itu terlebih sudah popular di Indonesia.

Bayangkan, tokek pernah menjadi produk perniagaan bagi penduduk yang tinggal di kawasan perkampungan miskin pedalaman Indonesia seperti di Banjarsawah.

Mereka sanggup meredah hutan dan menangkap haiwan itu.

Tokek didakwa mula menarik perhatian apabila ramai ahli perubatan China dan Korea percaya lendir daripada haiwan itu mampu merawat kanser, penyakit kulit serta pernafasan.

Sumber : KOSMO

Rupa-rupanya cerita pasal tokek ni blum habis2 lg kan...
Bukan ja pemburu haram
semua orang pun sibuk jugak ni cari benda ni...
Tp sesetengah org ckp mmg bagus pelihara tokek ni kat rumah..
sbb tikus takut ngan benda ni jd kompom la 
rumah clear dr gangguan tikus..hehe

Photobucket

Thanks kerana membaca. Tekan LIKE kalau suka :)

8 Cupids ❤:

❤ Cik Ain ❤ said...

femes gile tokek ni kan... walaupon kulit die cam geli je tgk. huhu

naseb baeklah mahal

Ellen said...

Ya bah sis..tapi macam nda da harga sudah ni kan..hehe

❤ Baby Yats ❤ said...

@❤ Cik Ain ❤ femes ni ngalahkan artis..hehe

@Ellen tu la...mcm nda sudah org sibuk2 ni kan...

fariehan ibrahim said...

adeh, comey jaaa. haha!
cian dia jdi bntg buruan rmai, huuhu

err, 1st dgr menatang tokek neh. :PP

❤ Baby Yats ❤ said...

@fariehan ibrahim mmg comel dia ni..hehe
tp skrg ni dah tak brapa terkenal dah..tu hari ja top mengalahkan fasha sanda tu..hahaha

Tokek Sabah said...

Salam Kenal.
Di Sabah tak perlu masuk hutan pun. kat dalam rumah dah boleh tangkap tokek. Ayah saya ada bela dua ekor tokek kat rumah. Kawan dah jual 4 ekor tokek dia dengan harga sejuta seekor.

Daripada:
Zezebel.

Hot Mama said...

@Tokek Sabah salam kenal kembali...
mmg btul tu..kat sabah mmg senang nak cri tokek..terutama kat area Kota Marudu berlambak kat sana...hehe

BudakNakal said...

eheh, kat sarawak punya pasar malam ada jual. Comei, kawan ambe beli rm300 tokek yg 100gm beratnya. makin berat n besa, makin mahal.tu pn die da ad planggan yang beli rm150k. huhu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails