!! Live.Love.Laugh !!

Tuesday, February 15, 2011

Home » , , , » 96 ditahan dalam Ops Valentine

96 ditahan dalam Ops Valentine


ANGGOTA penguat kuasa Ops Valentine menanyakan sesuatu kepada mereka yang diberkas di sekitar Subang Jaya, semalam.

KUALA LUMPUR 14 Feb. - Walaupun kempen dilakukan bagi memberi kesedaran kepada umat Islam agar menjauhi sambutan Hari Kekasih hari ini, namun masih ada yang tidak mengambil peduli.

Ia terbukti apabila 96 umat Islam ditahan kerana berkhalwat dalam 'Ops Valentine' yang dijalankan di sini dan Selangor, malam semalam hingga awal pagi ini.

Lebih menyedihkan, tangkapan dilakukan kurang 24 jam sebelum umat Islam di seluruh dunia menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Nurhamizah Othman berkata, seramai 80 orang berusia 18 hingga 45 tahun ditahan dalam serbuan di hotel-hotel bajet di seluruh Selangor.

"Sebelum ini usaha dilakukan di dalam fasa pertama iaitu melalui kempen, dakwah dan arahan beredar kepada pasangan oleh penguat kuasa di taman-taman rekreasi dan tasik," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, peringatan melalui khutbah Jumaat juga telah disampaikan agar umat Islam tidak terikut-ikut dengan budaya barat itu yang boleh merosakkan akidah.

Beliau berkata, kesemua yang ditahan akan didakwa di mahkamah selain 61 orang diarah menghadiri sesi kaunseling dan 60 lagi diminta beredar.

"Mereka yang ditahan bakal didakwa di bawah Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995 iaitu denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali," ujarnya.

Katanya, dalam operasi tersebut juga, seramai enam orang diuji positif dadah dan diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

Menurutnya, operasi melibatkan kira-kira 60 pegawai dan anggota penguat kuasa JAIS itu diketuai oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan, Mohd. Rais Rashid.

"Operasi bermula pukul 8 malam dan berakhir pukul 5 pagi turut melibatkan kerjasama Agensi Antidadah Kebangsaan, pihak berkuasa tempatan dan Rela," katanya lagi.

Sementara itu, dalam serbuan berasingan di sekitar Jalan Ipoh dan Jalan Raja Laut, 16 orang berusia 21 hingga 40 tahun ditahan di lima buah hotel bajet kira-kira pukul 1 pagi.

Jurucakap Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) berkata, ketika serbuan, ada yang enggan membuka pintu dan melengahkan masa dipercayai untuk memakai pakaian.

"Ada tidak sempat memakai baju, bersembunyi di dalam bilik air dan belakang pintu ketika ditahan pegawai Jawi," katanya di sini hari ini.

Kesemua mereka yang ditahan dibawa ke pejabat Jawi untuk siasatan mengikut Seksyen 27 Akta Kesalahan Jenayah Syariah 1997.

Sumber : Utusan Malaysia


Thanks kerana membaca. Tekan LIKE kalau suka :)

6 Cupids ❤:

jaa64 said...

ape nk jadilah kan..ish2~

MiSS Fyda said...

astagfirullah... hm... ni lah kalau terikut2 budaya barat.... budak 18 thn pon ada juga... hm.... menakutkan pula memikirkan nasib masyarakat kita sekarang nih...

AiDa AzRyN said...

dah dilarang tapi diorg still nak sambut jugak.. haish..

mykhalis said...

mereka yg ditangkap ini sgt memalukan umat islam..dalam pelbagai kempen, maklumat,,mereka sanggup menyambutnya malah sanggup melempiaskan nafsu..

s.y.a.r.q said...

haram sambut valentine.ades... hari-hari pon hari berkasih syg :)

Freaky said...

ramai gak yang kene cekup tu.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails